Er der elefanter i Danmark?

Og hvad med tigere? Vi er ude og gaa aftentur langs markerne efter den foerste dags pudekursus og det er Menuka vores kommunikatoer der spoerger. Det der Danmark er mildt sagt en anden planet.

Vi har faaet os selv og stoffet til landsbyen og alle damerne har i dag klippet og syet. Nogle er rigtig gode andre rigtig dårlige,  og alle er glade. De har alle syet sig en “maxi” paa det sykursus som de lige har vaeret paa – en slags stor natkjole og ogsaa en kurta og bukser. Det er ret sjovt i øvrigt at se, hvor anderledes de denne gang håndtere vores puder – alle kikker og vender og drejer meget mere professionelt end før.

Aarati og Devaki chekker puderne ud

“I begyndelsen taenkte jeg mest, at nu kan jeg sy mit eget toej, saa skal jeg ikke betale en skraedder. Men jeg vil ogsaa meget gerne sy puder”, siger Bishnu Kumal, som er en af de mest aabenmundede da vi spoerger. Lille Sita, som jeg plejer at overnatte hos smiler over hele hovedet og siger “jeg er rigtig glad for at vi har laert at sy. Naar vi ku laere det saa kan vi ogsaa sy puder”.

De er faktisk ogsaa gode til at evaluere sig selv “jeg er ikke saa god til atklippe” er der flere der siger.

Hvad de kan og ikke kan er i oevrigt helt tydeligt. Der er milvid forskel: Nogle kan klippe den flotteste cirkel andre kan kunlavet noget hakket flosset noget og det samme gaelder broderisting. Sjovt nok er Sabitri, kurvemageren ogsaa den bedste til at brodere og hendes datter er ogsaa rigtig go.

Faar virkelig en til at oenske at der var mere praktisk undervisning klasserne her. Datteren brugte 10 aar paa at bestaa 5. klasse…

I dag skal de laere resten af broderistingene til puder og jeg  er i Butwal, naermeste storby, og har sendt den gamle sylaeerer og Sita ud og faa slebet sakse og koebt mere brodergarn.

Vi tager en dag ad gangen, men det ser fint ud🙂

Poster lige et par billeder af vores teltrejsning. Som ikke var særlig populær i starten, alle synes det var helt helt forfærdeligt at vi skal skulle sove UDE:

Først så damerne lidt skeptisk til mens vi baksede

Meen så blev de alligevel for nysgerrige...

Og til sidst var de helt med🙂

Skriv en kommentar

Filed under Uncategorized

Skriv et svar

